تجزيه و تحليل SWOT بخشي جدايي ناپذير از فرآيند برنامه ريزي استراتژيك شركت است زيرا اين يك ديد كلي در مورد وضعيت كنوني و پيش رو شركت را فراهم مي كند. نقاط قوت (S) و ضعف (W) نگاهي به موقعيت كنوني شركت مي كند. بخش هاي فرصت (O) و تهديدات (T) به امكانات و چالش هاي شركت و پروژه كمك مي كند. هر يك از اين چهار بخش مزاياي خاصي را براي تحليل كلي فراهم مي آورد.

نقاط قوت

در بخش نقاط قوت، شركت به مزاياي رقابتي خود در بازار مي پردازد. اين مزايا معمولا يك نقطه كانوني از عملكرد و برنامه ريزي استراتژيك شركت خواهد بود. آنها همچنين اغلب با روش شركت در بازار همخواني دارند. به عنوان مثال، شركت هايي كه داراي نقاط قوت مربوط به كيفيت توليد و كيفيت هستند، اغلب خود را به عنوان مارك هاي با كيفيت بالا تبليغ مي كنند. شركت هايي كه سيستم هاي توزيع بسيار موثر و قدرت چانه زني خوب با تامين كنندگان مواد اوليه را دارند، اغلب مي توانند محصولاتي با قيمت پايين تر  توليد كنند تا خريداران بتوانند با هزينه هاي كم محصولات را فراهم كنند.

نقاط ضعف

ممكن است به نظر برسد كه يك شركت مزايا را در ارزيابي نقاط ضعف خود مي بيند، اما درك نقاط ضعف شركت باعث مي شود كه بتوان راحت تر با آنها برخورد كرد. به طور كلي، شركت ها دو روش براي رسيدگي به نقاط ضعف دارند. اگر اين ضعف ها شركت را از اجراي استراتژي هاي خود براي رسيدن به اهداف محدود سازد، رهبران مي توانند به دنبال بهبود آن باشند. يا، آنها متوجه هستند كه نقاط ضعفشان صرفا بخشي از رويكرد كلي كسب و كار هستند و رهبران شركت تلاش مي كنند تا ضعف هاي آنها را در بازاريابي مارك هايشان كاهش دهند.

فرصت ها

بخش فرصت ها براي توسعه استراتژي هاي شركت بسيار مهم است، زيرا به شركت كمك مي كند راه هايي براي بهبود و رشد پيدا كند. به طور مداوم بررسي فرصت هاي بازار به شركت ها كمك مي كند تا از بازارهاي نوظهور يا تغييرات در بازار استفاده كنند كه اين شركت داراي نقاط قوت و ضعف است.

تهديد

تجزيه و تحليل تهديدات يك بخش سرگرم كننده از تجزيه و تحليل SWOT نيست، اين تجزيه و تحليل كمك مي كند تا شركت خود را از تهديدات خارجي عايق بندي نماييد. محيط، مقررات، تكنولوژي و روندها از جمله عوامل مهمي هستند كه مي تواند پايدار و موفقيت مداوم يك كسب و كار را تهديد كند. با ارزيابي اين خطرات و چالش ها، رهبران شركت مي توانند تصميم بگيرند كه چگونه از يك ديدگاه استراتژيك پاسخ دهند و آنها را بهتر آماده كنند.

 

جهت اطلاعات بشتر به : strategyteam.ir مراجعه فرماييد.